Bugatti Veyron


De Bugati Veyron EB16.4 ontstont in 1998. Volkswagen, die Buggati in de jaren ervoor overgenomen had maakte een prototype van de auto. Het resultaat was een zestiencilinder auto met een vermogen 1001pk en een topsnelheid van 407km/u. Er werkten 80 mensen mee aan de bouw van de Bugatti Veyron, immers was het bijna niet mogelijk een auto te maken die ook bij snelheden boven de 350km/u op de weg kon blijven rijden.

Verlies

Volkswagen Group, de maker van de Bugatti Veyron, werd vaak belachelijk gemaakt. Het zou onmogelijk zijn de auto te maken. Toch is het de makers gelukt. Voor het maken van een Bugatti Veyron was echter wel 5 miljoen euro nodig. Daarentegen wordt de auto voor een 1.8 miljoen euro verkocht. Een schijntje dus bij de prijs waarvoor de auto gemaakt word.


Records

De Bugatti Veyron behaalde meerdere records. Niet alleen werd de auto door Top Gear uitgeroepen tot auto van het jaar, maar het is ook een van de snelste auto\'s ter wereld. Alleen de SSC Ultimate Aero TT met een topsnelheid van 412km/u was ook daadwerkelijk sneller.

Bugatti Veyron Grand Sport

In 2009 kwam er een targaversie op de markt. De Grant Sport is een Veyron maar dan met een glazen dak dat geopend kan worden. De auto is enkele tienden langzamer bij de sprint van 0 tot 100km/u maar de topsnelheid kan wel behaald worden. De prijs voor deze variant ligt in Nederland op 1.4 miljoen euro exclusies belastingen. De prijs voor de consument zal ronde de 2 miljoen euro liggen. Vandaar dat er slechts 150 explaren worden gemaakt.

Verkopen

De auto is zeer geliefd. Voorbeelden van personen die interesse getoond hebben zijn ex-formule 1 coureur Michael Schumacher en voetballer David Beckham. Andere geinteresseerden zijn bijvoorbeeld rijke oliesjeiks. In totaal zijn er door het bedrijf Hessing, die de auto importeert in Nederland, 7 Veyrons verkocht.

Trefwoorden: Bugatti Veyron informatie, Bugati Veyron EB16.4, Volkswagen Group, Bugatti Veyron Grant Sport, Hessing, SSC Ultimate Aero TT, Bugatti Veyron, Veyron