Mazda 6


In 2003 werd de Mazda 626 opgevolgd door de Mazda 6. Deze auto werd door Mazda geïntroduceerd als hun nieuwe middenklasser. Met de invoering van dit model sloeg het Japanse merk een heel andere weg in qua styling, die ook werd doorgezet in de Mazda 2, de RX-8 en de Mazda 3.  In Japan wordt hij de Mazda Atenza genoemd.

Eerste generatie 2003-2007

De eerste generatie Mazda 6 was verkrijgbaar in een vierdeurs sedan, een vijfdeurs hatchback en een vijfdeurs stationwagon. Hij is uitgevoerd met benzinemotors vanaf een 1.8 liter viercilinder tot een 3.0 liter V6. Met een dieselmotor is hij alleen als een 2.0 liter motor. Ze zijn allemaal verkrijgbaar met een handgeschakelde of automatische vijfversnellingsbak.


Tweede generatie 2007-heden

In september 2007 werd op de Frankfurt Auto Show door Mazda de nieuwe 6 aan het publiek getoond. Dit model is qua design totaal vernieuwd. De versie die voor de Amerikaanse markt bedoeld is, is groter dan die voor de Europese markt. De stijl van de nieuwe Mazda 6 is erg sportief te noemen.
 De keuze bestaat tussen een 2.0 of 2.2 liter dieselmotor, of voor de benzinemotoren van 1.8 liter 4-clinder tot een 3.7 liter V6 motor.  De nieuwe Mazda 6 kan zowel als automaat als handgeschakeld geleverd worden, waarbij er ook nog eens de keuze is tussen een vijfversnellingsbak of een zesversnellingsbak.

Mazda 6 MPS

De Mazda 6 MPS (in Azië bekend als de Mazdaspeed Atenza en in Noord-Amerika als de MAZDASPEED 6) is de opgewaardeerde sportversie van de Mazda 6. Hij heeft een 2.3 liter MZR l4 motor met turbocharger. Deze heeft een vermogen van 260 pk. Hij is vierwiel aangedreven en heeft een 6-versnellingsbak. Hij moet concurreren met modelllen zoals de Subaru Legacy GT, en in mindere mate met de kleinere Subaru Impreza WRX STi en Mitsubishi Lancer Evolution.

Trefwoorden: Mazda 6 informatie, Mazda Atenza, Mazda 6 MPS, MAZDASPEED6, Mazdaspeed Atenza, Mazda Speed 6, turbocharger, Japan, middenklasser, Frankfurt Auto Show, MZR l4 Motor, Mazda 6